Dawno już nic na blogu się nie pojawiło. Zmieńmy to.

Jednak brak twórczości pisarskiej zastąpiony został twórczością programistyczną. Projekty, aplikacje i gry to to co zajmowało nam głowy przez ostatni miesiąc. Tak, także gry – gdyż na swoim koncie mamy pierwszy tytuł rozrywkowy.

997f4348-4402-4d6b-9845-fb6dfc1b3669

Space Rush, bo tak nazywa się nasza gra to klon popularnej gry polegającej na zdobyciu obiektów przeciwnika. Wersję dla Windows Phone możecie pobrać ze sklepu MS.

Tooling

Jednak nie o tym chciałem się dzisiaj rozpisywać a o narzędziu/technologii dzięki której gra powstała. Mianowicie – Unity 3d.

hackpad.com_DypdOudJHZH_p.102670_1415213499785_unity

Unity to dwuplatformowe – jest wersja na Windows’a oraz OSXa środowisko do tworzenia gier i programów z naciskiem na mocne wykorzystanie grafiki. Aktualnie dostępna jest wersji 4.5.5 zatem narzędzie jest już sprawdzone w boju. Pobrać można je stąd.

Możliwości

Dość kluczową cechą Unity jest możliwość tworzenia aplikacji na różne platformy. Zakodujemy naszą aplikację raz – a potem tylko dwa kliknięcia i mamy wersję Windows, Windows Phone, iOS, Android i jeszcze kilka innych. Poniżej screen z dostępnych opcji z wersji na Windows.

Screen Shot 2014-11-06 at 22.23.55

Lista ma też takie “egzotyczne” pozycje jak XBox czy PS Vita. Oczywiście w prawdziwym projekcie nie jest tak idealnie, że klikniemy w dwóch miejscach i mamy wersję na nową platformę, ale aby pokazać, że nie jest to niemożliwe daję link do tej samej aplikacji – Space Rush w wersji na Androida. Bez zmian się nie obyło – były jakieś problemy, ale tak czy inaczej sporo pracy załatwił za nas Unity. A no i zapomniałbym – kodować można w C# (albo w Boo lub JavaScript gdyby ktoś wolał) #yay!

Wady i zalety

Inną zaletą, prócz obsługi wielu platform i używania C# jest to, że istnieje darmowa wersja Unity. Ma ona pewne ograniczenia i nie wszystko da się w niej zrobić, ale dla początkujących spokojnie wystarczy. Nam niczego nie brakowało przy tworzeniu gry.

Wady? Na pewno to, że gra nie działa na 100% możliwości sprzętu – co w przypadku telefonu może mieć znaczenie. Unity dorzuca pewien narzut i przy pewnym poziomie skomplikowania będzie to widoczne. U nas na szczęście daje radę (a przynajmniej tak nam się wydaje ;)).

Materiały

Skoro już wiemy jak Unity jest fajne i co możemy w nim zrobić to warto podać gdzie możemy szukać informacji jak natrafimy na jakiś problem.

Warto zacząć od strony Unity – mają dobre tutoriale zarówno jeśli chodzi o 2D jak i 3D. Na pozostałe problemy – pomocy możemy szukać w społeczności związanej z projektem. Na forum, w Q&A oraz w issue trackerze – być może bug który obserwujemy jest znany i przygotowywana jest dla niego poprawka.
Warto też skierować się w stronę konferencji – temat Unity jest coraz częściej poruszanym tematem zarówno na polskich jak i zagranicznych.

Ten wpis – mam nadzieję, zapoczątkuje trochę częstsze pisanie z mojej strony a tematem chciałbym uczynić właśnie Unity. Może w kolejnych postach napiszemy jakąś wspólną (prostą) grę i dzięki temu będzie okazja poznać elementy składowe tego środowiska? Macie pomysły? Piszcie w komentarzach.

Bardzo chętnie też przeczytamy wszelkie pomysły oraz uwagi co do gry. My sami mamy sporo rzeczy, które chcemy wprowadzić w kolejnych wersjach. Te, miejmy nadzieję te już wkrótce!