Dawno już nic na blogu się nie pojawiło. Zmieńmy to.
Jednak brak twórczości pisarskiej zastąpiony został twórczością programistyczną. Projekty, aplikacje i gry to to co zajmowało nam głowy przez ostatni miesiąc. Tak, także gry – gdyż na swoim koncie mamy pierwszy tytuł rozrywkowy.
Space Rush, bo tak nazywa się nasza gra to klon popularnej gry polegającej na zdobyciu obiektów przeciwnika. Wersję dla Windows Phone możecie pobrać ze sklepu MS.
Tooling
Jednak nie o tym chciałem się dzisiaj rozpisywać a o narzędziu/technologii dzięki której gra powstała. Mianowicie – Unity 3d.
Unity to dwuplatformowe – jest wersja na Windows’a oraz OSXa środowisko do tworzenia gier i programów z naciskiem na mocne wykorzystanie grafiki. Aktualnie dostępna jest wersji 4.5.5 zatem narzędzie jest już sprawdzone w boju. Pobrać można je stąd.
Możliwości
Dość kluczową cechą Unity jest możliwość tworzenia aplikacji na różne platformy. Zakodujemy naszą aplikację raz – a potem tylko dwa kliknięcia i mamy wersję Windows, Windows Phone, iOS, Android i jeszcze kilka innych. Poniżej screen z dostępnych opcji z wersji na Windows.
Lista ma też takie “egzotyczne” pozycje jak XBox czy PS Vita. Oczywiście w prawdziwym projekcie nie jest tak idealnie, że klikniemy w dwóch miejscach i mamy wersję na nową platformę, ale aby pokazać, że nie jest to niemożliwe daję link do tej samej aplikacji – Space Rush w wersji na Androida. Bez zmian się nie obyło – były jakieś problemy, ale tak czy inaczej sporo pracy załatwił za nas Unity. A no i zapomniałbym – kodować można w C# (albo w Boo lub JavaScript gdyby ktoś wolał) #yay!
Wady i zalety
Inną zaletą, prócz obsługi wielu platform i używania C# jest to, że istnieje darmowa wersja Unity. Ma ona pewne ograniczenia i nie wszystko da się w niej zrobić, ale dla początkujących spokojnie wystarczy. Nam niczego nie brakowało przy tworzeniu gry.
Wady? Na pewno to, że gra nie działa na 100% możliwości sprzętu – co w przypadku telefonu może mieć znaczenie. Unity dorzuca pewien narzut i przy pewnym poziomie skomplikowania będzie to widoczne. U nas na szczęście daje radę (a przynajmniej tak nam się wydaje ;)).
Materiały
Skoro już wiemy jak Unity jest fajne i co możemy w nim zrobić to warto podać gdzie możemy szukać informacji jak natrafimy na jakiś problem.
Warto zacząć od strony Unity – mają dobre tutoriale zarówno jeśli chodzi o 2D jak i 3D. Na pozostałe problemy – pomocy możemy szukać w społeczności związanej z projektem. Na forum, w Q&A oraz w issue trackerze – być może bug który obserwujemy jest znany i przygotowywana jest dla niego poprawka.
Warto też skierować się w stronę konferencji – temat Unity jest coraz częściej poruszanym tematem zarówno na polskich jak i zagranicznych.
Ten wpis – mam nadzieję, zapoczątkuje trochę częstsze pisanie z mojej strony a tematem chciałbym uczynić właśnie Unity. Może w kolejnych postach napiszemy jakąś wspólną (prostą) grę i dzięki temu będzie okazja poznać elementy składowe tego środowiska? Macie pomysły? Piszcie w komentarzach.
Bardzo chętnie też przeczytamy wszelkie pomysły oraz uwagi co do gry. My sami mamy sporo rzeczy, które chcemy wprowadzić w kolejnych wersjach. Te, miejmy nadzieję te już wkrótce!
Founder of Octal Solutions a .NET software house.
Passionate dev, blogger, occasionally speaker, one of the leaders of Wroc.NET user group. Microsoft MVP. Podcaster – Ostrapila.pl